Někdo vidí za fyzikou jen hrůzostrašné vzorečky. A jiní báječnou vědu, díky níž jezdíme, lítáme, svítíme, voláme, programujeme, zkrátka zpříjemňujeme a ulehčujeme si náš život. Soutěž „Vím proč“ již pátým rokem láká žáky základních a středních škol z celé České republiky, aby se na fyziku podívali tím druhým pohledem.

    V loňském roce vyhrála 200 tisíc čtrnáctiletá houslistka Kateřina Bartáková z jihomoravských Šlapanic. Se svým dědečkem-hudebníkem totiž natočila video o kmitání zvukových vln. Záhada nejnižší houslové struny G vynesla Kateřině sladké vítězství a 200 tisíc na speciální vybavení učebny ZŠ Šlapanice pro výuku technických předmětů.

    Na www.vimproc.cz mohou žáci a studenti přihlásit své video do 31. března 2018.

    „Známé rčení říká, že jednou vidět je víc, než stokrát slyšet. A my zastáváme teorii, že jednou si vyzkoušet, je víc než tisíckrát vidět,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ, která soutěž „Vím proč“ podporuje. „Chceme, aby fyzika děti bavila. Pokud si mohou samy pokusem ověřit, jak funguje na první pohled nudný vzoreček v praxi, věříme, že si k této nesmírně zajímavé a užitečné vědě cestu najdou,“ doplňuje Puff.

    Do natáčení pokusů se letos žáci pouštějí již popáté. Celkem jich za dobu existence soutěže vzniklo přes 900. „Na projektu se v roli porotkyně podílím od samého počátku a těší mě, že kvalita videí se rok od roku zvyšuje a je stále těžší vybrat vítěze. Mám radost, že žáci základních i středních škol hledají cestu k fyzice právě tímto způsobem,“ chválí učitelka fyziky a členka poroty Daniela Martincová. Podle porotkyně projekt vytváří prostor rozvíjet silné stránky žáků. Ať již se žáci účastní soutěžní nebo nesoutěžní části, zažívají svůj menší nebo větší úspěch ve fyzice, z jimi vybraného a pro ně zajímavého tématu. „Domnívám se, že vzájemné sdílení jimi vytvořených videí neformálním způsobem zvyšuje kvalitu vzdělávání ve fyzice a učitelům umožňuje komplexněji ověřit znalosti a dovednosti jejich žáků. Zvláště si vážím komunity nejen žáků, ale i učitelů, rodičů a lektorů, kteří se do projektu pravidelně zapojují,“ doplňuje Martincová.

    Nejúspěšnější v režii fyzikálních pokusů jsou zatím žáci a studenti ze Severní Moravy. Na stupních vítězů stáli v posledních čtyřech ročnících celkem pětkrát, dvakrát získali hlavní cenu 200 tisíc korun. V těsném závěsu sekundují nadšení fyzikáři z Prahy a Jižní Moravy (4 x vítězové, z toho 3 x hlavní cena).

    Na webovém portálu www.vimproc.cz mohou žáci a studenti přihlásit své video ještě do 31. března 2018.
    Za krátké video inspirované nějakým zajímavým pokusem, jevem, či teorií, mohou od Nadace ČEZ získat 200 tisíc korun pro svou školu, nebo vyhrát jiné hodnotné ceny. Učitelé zde zase najdou všech přes 880 doposud natočených videí roztříděných do přehledných kategorií. Mohou se jimi inspirovat pro zpestření výuky v hodinách i v nepovinných kroužcích.

    ZDROJ: tisková zpráva ČEZ

    www.vimproc.cz

    Autor